چگونه-رزومه-بنویسیم

چگونه رزومه بنویسیم؟

چجوری یک رزومه بنویسیم؟

چطوری-یک-رزومه-بنویسیم

خب اول از همه یک توضیحی در مورد رزومه خدمت شما بدم.

اگر بخواهیم رزومه را تعریف کنیم می توان گفت به سوابق درسی و کاری کاربران، رزومه یا سی وی می گویند و در تقاضای جذب در سازمان یا موسسه، کارآمد دارد. رزومه حاوی اطلاعاتی می باشد که چنانچه صحیح و اوصولی باشند، مهارت های درخواست کننده به بهترین شکل ممکن ارائه داده خواهند شد. به عبارت دیگر، رزومه برگ شناسایی ای شامل چکیده ای از تجربیات شغلی، سوابق تحصیلی و توانمندی های متقاضی شغل است.

بعد از توضیحات در مورد رزومه باید با انواع رزومه در ادامه مطلب آشنا بشید.

انواع رزومه کاری

انواع-رزومه-برای-استفاده

رزومه‌ کاری زمانی وارونه

رزومه‌ کاری زمانی وارونه متداول ترین مدل رزومه می باشد و اغلب مورد تایید کارفرمایان است. در این مدل رزومه باید سوابق درسی و مهارتی خود را از انتها به ابتدا لیست کنید، به عبارتی آخرین مدرک تحصیلی و وضعیت کار خود را در اول رزومه وارد کنید و  به‌ ترتیب به عقب بروید. پیشرفت کاری درخواست کننده در این مدل رزومه روشن است. اما اگر وقفه های شغلی و دائما تغییر کار داشته باشید از دید کارفرما پنهان نمی ماند و این تنها ایراد این نوع رزومه ها است.

رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها

در رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها، مهارت های مربوط با جایگاه شغلی مدنظر در اولویت قرار دارند و مسائل مرتبط با سوابق درسی و مدرک تحصیلی چندان مهم نیست.

این مدل رزومه مناسب کارجویانی است که سوابق تحصیلی و شغلی آن ها با شغل مورد نظر ارتباطی ندارد یا تمایل دارند در زمینه ی جدیدی فعالیت کنند.

داخل رزومه حتما باید موارد زیر قرار داشته باشد.

اوه! پیشنهاد شده این مطلبو بخونی »   کلمات مهم کامپیوتر به همراه معنی

 

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی حاوی اسم و فامیلی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، شماره‌ همراه، ایمیل و آدرس است.

قرار دادن عکس در رزومه پیرو قوانین کشور ها می باشد اما اجباری نیست. بیشتر مواقع کارفرما براساس ضرورت جایگاه شغلی و ملزومات آن، در متن آگهی جذب نیرو، تاکید می کنند که روزمه باید عکس‌ داشته باشد. در هر صورت چنانچه در رزومه‌ کاری خود عکس قرار می دهید، باید عکسی با پوشش خوب و پرسنلی باشد.

تحصیلات و مهارت ها

سوابق دانشگاهی خود را با وارد کردن رشته‌ و محل دریافت مدرک لیست کنید. هر آنچه که حقیقت است وارد کنید، اگر نمرات فارغ ‌التحصیلی درخشانی دارید، آن ها نیز درج کنید. اما اگر سابقه مشروطی دارید از ذکر ان پرهیز کنید ولی در صورتی که اطلاعات اشتباه قرار دهید و کارفرما متوجه این دروغ ها شود، حتما رزومه ‌تان رد می شود.

تجربه های شغلی

در شرح تجربه ها از واژه هایی مثل سازمان دهی، توسعه دادن و برنامه ریز استفاده کنید تا بیانگر اقدامات عملی شما باشند.

تلاش کنید که بین توانمندی هایتان با جایگاه شغلی مدنظر‌ ارتباطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال برای جایگاهی در زمینه امور مالی، باید بدانید که این مشاغل اغلب روی توانمندی ‌هایی از قبیل حسابرسی، بانکداری و… مانور می دهند. اما برای موقعیت بازاریابی باید روی توان بحث و گفت و گو و توانایی های قانع کردن مشتری متمرکز باشید یا برای جایگاه مدیریت باید در حوزه های تعهد شغلی، ترتیب بخشیدن به امور و… مهارت های خود را ارائه دهید.

علاقه مندی و پیشرفت ها

این قسمت باید کوتاه و جامع بیان شود. هرچه سن فرد جویای کار بالا تر باشد، قسمت سوابق شغلی اولویت بیشتری دارد و به‌ طور معمول از میزان و اهمیت قسمت تمایلات کم خواهد شد.

اوه! پیشنهاد شده این مطلبو بخونی »   چک کردن فایل ویروسی

در این قسمت به بیان علاقمندی های مانند ورزشی و موفقیت های کسب شده و سرگرمی های نوآورانه بسنده کنید اما چنانچه علاقه‌مندی‌ هایی در شما وجود دارد که با شغل موردنظرتان هماهنگ هستند، حتما آن ها را ذکر کنید. در رابطه با گذراندن اوقات فراغت انفرادی چیزی نگویید، چرا که شاید شخصی گوشه گیر و غیراجتماعی به چشم بیایید. اما در صورتی که به «مطالعه» اشاره نمودید، در ادامه یک یا چند کتاب مورد پسندتان را نیز اسم ببرید.

هر آنچه را که با شاخصه رهبری مربوط است مانند نماینده شواری دانشجویی، بیان کنید، به عنوان مثال از شخصی که قبلا کاپیتان تیم هندبال بوده است، توقع  دارند با توانمندی هایی مثل رهبری و ترغیب افراد یا برنامه ریزی در موقعیت سخت آشنا باشد، به عبارتی دقیقا همان توانمندی هایی که در اغلب مشاغل دیگر ارزشمند محسوب می‌ شوند.

توانمندی ها

چند مورد از توانمندی ها که اغلب در رزومه بیان می‌ شوند عبارتند از:

زبان‌ های خارجی (میزان تسلط به زبان انگیلیسی در خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن)

کامپیوتر: (میزان تسلط به آفیس و ICDL)

رانندگی: (گواهینامه)

 

معرف ‌ها

اگر از شما اعلام معرف خواسته نشد از پرداختن به آن بگذرید اما در غیر اینصورت ذکر دو معرف بسنده می کند: یک معرف تحصیلی (برای مثال استاد دانشگاه) و یک معرف حرفه ای (یکی از همکاران قبلی)

درباره ی من

در قسمت درباره ی من که در ابتدای برخی از فایل های رزومه قرار داده می شود باید چکیده ای از توانمندی ها و تجربه های مهم را بنویسید و به هدف خود نیز اشاره کوچکی داشته باشید. در معرفی خودتان اعتماد به ‌نفس به خرج دهید و روی نقاط قوت‌ تان تمرکز کنید. این قسمت از رزومه می تواند در متمایز نشان دادن شما کمک رسان باشد  و به همین خاطر، اغلب برای مشاغلی مناسب است که درخواست کنندگان بسیاری دارند. اما فراموش نکنید عبارات کلیشه ‌ای مثل «من توانایی مذاکره خوبی دارم که در بازاریابی به شایستگی عمل می کنم.» مناسب نیستند.

اوه! پیشنهاد شده این مطلبو بخونی »   کار کردن بدون استرس

چند صفحه رزومه کافی است؟

در مجموع رزومه به خصوص برای کارجویان تازه فارغ التحصیل شده یک الی دو صفحه بسنده می کند، اگر بیش از آن باشد ممکن است بخاطر کمبود وقت کارفرمایان، اصلا بررسی نشود به خصوص برای سازمانی که آگهی استخدام نداده است. اما دقت کنید از ذکر موارد حائز اهمیت غافل نشوید. پس به جای حذف موارد مهم سایز حاشیه ها و متن و تیتر ها را کمتر در نظر بگیرید تا جایی که خوانا باشد و نیازی به زوم کردن نباشد یا برای بخش های سوابق تحصیلی جدول طراحی کنید. درضمن فونت رایج رزومه B‌-Nazanin است.

فرمت های مختلف رزومه کاری

قالب PDF: رایج ترین رزومه کاری در فرمت pdf است و همه جا به همان شکل که طراحی کردید دیده می شود.

قالب docx: رزومه ها با پسوند docx شاید روی سیستم عامل لینوکس یا IOS باز نشوند و همچنین در همه ی سیستم ها یکسان نمایش داده نشود.

با این وجود، بعضی از کارفرمایان از این فرمت استقبال می ‌کنند، زیرا امکان ویرایش و درج نکات موردنظرشان وجود دارد که شاید بخواهند روز مصاحبه از کارجو  سوال کنند.پس بهتر است هم در فرمت docx هم pdf ارسال کنید.

 

امتیاز این مطلب از نظر شما
4/5
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
با اشتراک گذاری این مطلب از ما حمایت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =