روش های تضمینی کاهش استرس در کار

اولین توضیحی که باید به شما دوستان بدهم این است که استرس چیست؟

تعریف کلی استرس

استرس یک واکنش طبیعی بیولوژیکی به یک وضعیت بالقوه خطرناک است. هنگامی ‌که با استرس ناگهانی روبرو می‌شوید، مغز، بدن را سرشار از مواد شیمیایی و هورمون‌‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول می‌کند. این کار مغز باعث می‌شود. قلب شما با سرعت بیشتری ضربان داشته باشد و خون را به عضلات و اندام‌‌های مهم بفرستد. در این حالت، بدن دچار افزایش انرژی می‌شود و مغز هوشیاری بیشتری پیدا می‌کند تا بتواند بر نیاز‌های فوری بدن متمرکز شود. واکنش‌ها و پاسخ‌های استرسی دارای مراحل مختلف هستند و نحوه سازگاری افراد با آن‌ها ممکن است، متفاوت باشد.

 

۱۰ روش برای کاهش استرس در محیط کاری

  1. به جای واکنش، اقدام کنید
  2. نفس عمیق بکشید
  3. حواس پرتی ها را حذف کنید
  4. روز خود را با انرژی شروع کنید
  5. برنامه ریزی داشته باشید
  6. غدای مناسب بخورید
  7. خواب کافی داشته باشید
  8. سریع آرام شوید
  9. الویت ها را مشخص کنید
  10. بهترین منتقد خود باشید

وقتی استرس بیش از حد در محیط کار، شما را از انجام کارهای روزمره باز می‌دارد و حتی زندگی شخصی و یا سلامت جسمی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمان آن رسیده که وارد عمل شوید و کاری کنید!
خبر خوب این است که اگر به شیوه‌ای متعادل‌تر به کار نزدیک شویم، می‌توانیم به موفقیت برسیم. در اینجا 8 روش معرفی می‌شود که با استفاده از آن‌ها علاوه بر کاهش استرس در محیط کار، می‌توانید روحیه همکاری و مشارکت درون سازمانی را هم افزایش دهید.

هشت روش برای کاهش استرس

 

1.با کارهای عملی شروع کنید

مثلا یک ماساژور بدن یا توپ‌ ضد استرس به دفتر کار بیاورید، آن را جلوی چشم بگذارید و وقتی متوجه شدید که برخی همکارانتان به استراحت نیاز دارند، آن‌ها را تشویق کنید از این وسایل استفاده کنند.

2.یک تخته تاثیرگذار درست کنید

هر کسی دوست دارد مورد تایید قرار بگیرد. در دفتر کارتان فضایی را که می‌توانید تخته‌ای قرار دهید و یادداشت‌هایی را روی آن بچسبانید مشخص کنید. این یادداشت‌ها می‌تواند کارهای کوچکی که همکارانتان برای شما انجام داده‌اند، اتفاقات جالب و خنده‌داری که در دفتر رخ داده، نامه‌های تشکری که از مشتری دریافت کرده‌اید یا حتی کاریکاتورهای جالبی که در اینترنت پیدا کرد‌ه‌اید را در بر بگیرد.

3.راه بروید

به جز مزیت‌هایی که انجام یک کار عملی دارد، راه رفتن تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد. برخی شرکت‌ها، مانند فیس‌بوک در فضای کاری خود تردمیل گذاشته‌اند تا کارمندان بتوانند هنگام جلسات تلفنی روی آن راه بروند. حتی وقتی در خانه کار می‌کنید و گاهی جلساتی به صورت ویدئو کنفرانس پیش می‌آید، اگر از تردمیل استفاده کنید متوجه می‌شوید که انرژی شما افزایش می‌یابد و می‌توانید در بحث‌هایی که نیاز به همفکری دارد، بهتر فکر کنید

4.تغذیه مناسب داشته باشید

خوردن وعده‌های غذایی متعدد اما کم حجم، علاوه بر اینکه قند خون شما را تنظیم می‌کند، انرژی خوبی به شما می‌دهد و باعث می‌شود تمرکزتان بالا رود.

5.هیچ‌گاه دیر نکنید

عادت کنید که هر کاری را زود انجام دهید. اگر روزتان را به این خاطر که دیرتان شده و به جلسه نمی‌رسید با دویدن به سوی محل کار شروع کنید، در واقع قبل از اینکه روز کاری شروع شود، به خود استرس وارد کرده‌اید. این عجله کردن باعث می‌شود ضربان قلب شما بالا رود و این احساس را داشته باشید که یک چیز اشتباه تا آخر روز بر کارهای شما اثر می‌گذارد و در نتیجه بهره‌وری شما پایین می‌آید.

6.لبخند بزنید

وقتی لبخند می‌زنید یا می‌خندید، نه تنها بار ذهنی شما سبک می‌شود، بلکه تغییرات جسمی مثبتی در بدن شما به وجود می‌آید. لبخند زدن باعث می‌شود اطرافیان شما نیز احساس راحتی بیشتری داشته باشند. به علاوه، هر کسی دوست دارد با افرادی سر و کار داشته باشد که مثبت هستند و لبخند زدن را به اخم کردن مداوم ترجیح می‌دهند.

7.استراحت‌های منظمی داشته باشید

درست است که استراحت کردن در هر ۹۰ دقیقه ممکن است مغایر با بهره‌وری به نظر برسد، اما در فضایی که ارتباطات مداوم وجود دارد، چند بار استراحت کردن در طول روز بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد وقفه‌های کوتاه در حین کار می‌تواند تمرکز و بهره‌وری را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

8.نفس عمیق بکشید

نفس عمیق باعث می‌شود تنش‌‌ها و سموم از بدن دور شوند، ذهن و بدن آرام بگیرد و سیستم ایمنی تقویت شود. نفس کشیدن درست سیستم عصبی شما را تقویت می‌کند و بسیاری مزیت‌های دیگر دارد که امکان نام بردن همه آن‌ها در اینجا وجود ندارد. زمانی را برای توقف کار و نفس کشیدن در نظر بگیرید.
وسواس کمال‌گرا بودن را کنار بگذارید
در پایان باید گفت همه چیز به خودآگاهی و هوش احساسی بستگی دارد. با شناخت عوامل استرس‌زا و مدیریت آن عواملی که قابل کنترل هستند و وسواس نداشتن روی عواملی که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، امکان ایجاد تعادل در زندگی شما ایجاد می‌شود. در نتیجه می‌توانید فردی شاد‌تر و سالم‌تر باشید.

اثرات استرس بر بدن

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این محتوا

کار کردن بدون استرس

محبوب ترین مطالب