اشتراک گذاری این محتوا

خزنده وب چیست؟

خزنده وب

 

سئو یک پروسه بهبود مداوم می باشد که ابزار های آنلاین زیادی برای آن وجود دارد. این ابزار ها اطلاعات ارزشمندی را برای ما فراهم کرده و برای شروع بسیار مفیدند. یکی از این ابزار ها خزنده وب سایت یا web crawler ها هستند.

 

خزنده وب چیست؟

خزنده وب ها در واقع بخش اصلی و مرکزی یک موتور جستجو را تشکیل می دهند. در واقع به زبان ساده، یک نرم افزار یا اسکریپت اتوماتیک است که با توجه به الگوریتم مشخص و هدفمندی که برایشان تعریف شده است. در وب سایت های موجود به گردش میپردازند و محتوای آنها را در دیتابیس موتور جستجو ذخیره می کنند. به این فرایند index کردن محتوای وب سایت گفته می شود.

هر خزنده وب از الگوریتم و معماری منحصر به فرد و کاملا مخفی تشکیل شده است.

اسامی مختلفی برای خزنده وب در نظر گرفته شده است و معروفترین آنها عبارتند از: Web Spider, Automatic Indexer, Web Robots یا نرم افزار FOAF.

همچنین بعضا دیده شده است که یک موتور جستجوی مانند Scooter به خزنده خود نامی منحصر به فرد بنام Alta vista اختصاص داده است.

 

خزنده وب چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم نحوه عملکرد یک Web Crawler را توضیح دهیم باید اشاره ای به طبیعت زندگی عنکبوت داشته باشیم. همانطور که می دانید، عنکبوت برای ساخت تور محل زندگی خود، ابتدا تارهای عمودی به عنوان نشانه گذاری به مرکزیت نقطه ای خاص میتاباند و در مرحله بعدی با متصل کردن این تارها در نقاط مشخص تور زیبا و ظریف خود را می سازد.

یک خزنده هم دقیقا به این صورت عمل می کند. در واقع زمانی که مشغول Index نمودن وب سایتی خاص است. لینک های موجود در سایت به عنوان نقاط اتصال تارهای عنکبوت دیده می شود و هرچه این نقاط بیشتر و قوی تر باشد. Crawler وب بیشتر به وب سایت سر می زند. در واقع میتوان اینگونه توضیح داد که لینک های موجود در وب سایت. به اصطلاح همان Seo یا feed هستند که خزنده وب به دنبال آنهاست.

مزایای استفاده از web crawler چیست؟

استفاده از خزنده ها این مزیت را دارد که می تواند فرایند خزیدن داده های بصورت دوره ای کنترل نمایید. همچنین فواید دیگری دارد که عبارتند از:

  • این پروسه در پشت زمینه اتفاق می افتد، و بیشتر اوقات بر روی عملکرد وبسایت تاثیر ندارد.
  • هیچ دانشی را از قبل لازم ندارد.
  • بازرسی و ویرایش امکان پذیر است.

هوشمندانه کار کردن! | طرز تهیه نوشتن یک متن سخرانی جادویی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
محبوب ترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 7 =