اصول نوشتن یک متن سخنرانی

“این بار نوبت من است” ، “نوبت من بشود می فهمند سخنرانی واقعی یعنی چه”، “این ها معنای سخنرانی را نمی دانند!”. این افکار هستند که سخنرانی را به ویرانه تبدیل می کنند! باید پذیرفت که هیچ سخنرانی نمی تواند عینا مثل سخنران دیگری نطق کند و دیگران را به خود مجذوب نماید. شما حتی اگر روی صحنه مشغول خودکشی باشید باز هم هستند کسانی که سرشان در گوشی است و در حال و هوای مجازی غرق شده اند. البته که افراط و زیاده روی در پرداختن به جزئیات در برخی از سخنرانی ها آزار دهنده است. گاهی ما فقط به سخنران خیره می شویم تا به او احترام گذاشته باشیم. به ساعت نگاه می کنیم ببینیم آیا می شود از شر این صندلی ها خلاص شد یا محکوم به گوش دادن سخنانی هستید که هیچ جذبه ای ندارند؟ همزمان به این فکر می کنیم اگر ما سخنران باشیم با فن بیان در سخنرانی جذاب همه چیز فرق می کند، کسی ناراضی از این در خارج نمی شود و … تمام این خیال پردازی ها حتی اگر اعتماد به نفس زاکربرگ و فن بیان استیو جابز را داشته باشید باز هم به یک عامل اساسی بستگی دارد: شیوه نوشتن متن سخنرانی.

 

 

ادامه اصول نوشتن یک متن سخنرانی…

بداهه گویی خوب است اما هیچ گاه جای متن سخنرانی نمی گیرد. حتی حرفه ای ترین انسان ها هم در فن بیان از نوشته کوچکی در حین سخنرانی الهام می گیرند تا رشته کلام از دستشان خارج نشود. متن سخنرانی به منزله روحی است که در کالبد بی جان قصد و اراده شما برای سخنرانی دمیده می شود. بدون متن سخنرانی شما تنها آدمکی هستید که روی صحنه داستان می گوید؛ نه خودش متوجه می شود چه می گوید و نه دیگران!

برای این که سخنرانی هایتان جان تازه ای بگیرد، سخنرانی خسته کننده ای نداشته باشید و دیگران از صندلی هایشان در برابر شما گریزان نباشند مطلب امروز دانشگاه زندگی به به بررسی نحوه نوشتن متن سخنرانی خوب اختصاص دادیم. باشد که با این روش شنوندگان انگشت به دهان شیوه سخنوری و فن بیان شما شوند.

نحوه نوشتن متن سخنرانی جذاب و حیرت انگیز

از دورانی که انشا می نوشتید و زمانی که مقالات خود را در برابر دانش آموزان قرائت می کردید حتما باید با یک سری اصول اولیه در نگارش یک متن آشنا شده باشید. سخنرانی همان انشایی است که روزهای مدرسه می نوشتید و سعی داشتید با به کارگیری عناصر احساس، تشبیه و سایر آرایه های ادبی تحسین معلم خود را بر انگیزید؛ با این تفاوت که سخنرانی نیاز به جذبه بیشتری دارد؛ چون کسانی که به خاطر شما آمده اند مجبور نیستند تا آخر با شما بمانند!

نوشتن متن سخنرانی به سبک آموخته های قبلیتان

در نوشتن متن سخنرانی بهتر است به برخی از آموخته های قبلیتان و همان نکاتی که در گذشته و زمان انشا نوشتن بدان توجه داشتید بپردازید. همان طور که گفته شد همه چیز در نوشتن متن سخنرانی خوب مثل گذشته است؛ با این تفاوت که باید این بار سلیقه اکثریت، محوریت سخنرانی و جذابیت آن را برای انگشت به دهان ماندن مخاطبان در نظر داشته باشید.

هر چه زودتر بهتر:

مواد یک سخنرانی را خیلی زودتر از زمان ارائه آن جمع آوری کنید. به یاد داشته باشید که سخنرانی را نمی توان یک شبه تهیه کرد و.در همان یک شب آمادگی لازم را برای ارائه آن نیز به دست آورد. دقیقا مثل یک تکلیف شبانه بدان نگاه کنید و سعی کنید آن را هر چه زودتر آماده سازی نمایید.

مخاطب محوری بودن سخنرانی:

علاوه بر توجه به محوریت سخنرانی مخاطبان را در محوریت بحث خود قرار دهید.

نتیجه گیری در ابتدا:

یک سخنرانی خوب از همان اول راهنما مخاطبان است. با فن بیان خود اعلام کنید که مثلا امروز بعد از سخنرانی می آموزید چگونه از.تکنیک های نوشتن متن سخنرانی خوب در جهت جذب مخاطبان استفاده نمایید.

گوش ها را دریابید؛ نه چشم ها را

سخنرانی شما برای گوش دادن است؛ نه برای خواندن. سخنرانی خوبی بنویسید که مخاطب نیازی به دیدن یک متن نداشته باشد تا متوجه سخنان شما شود. با الفاظ خوب همه چیز را منتقل کنید.

همه چیز در سه نقطه عطف

سخنرانی استانداردی که شنونده را خسته نکند و به نقطه سردرگمی نرساند سخنرانی ای است. که همه چیز آن در سه نقطه عطف خلاصه شود. بنابراین بهتر است سخنان خود را کوتاه کنید و با این سه نقطه به شنونده سر نخ دهید.

 

شروع نگارش و ویرایش متن سخنرانی

متن خود را بنویسید. از لحاظ تکنیکی، ادبی و ارتباط .گرفتن با مخاطب تمام اصولی که تا کنون در دانشگاه زندگی آموخته اید را به کار ببرید. بعد از نگارش کلی نوبت به ویرایش متن می رسد. این متن تنها در صورتی خاطره انگیز می شود .و دیگران را متحیر خواهد کرد که با استفاده از این نکات اصلاح شود:

نگین سخنرانی خود را انتخاب کنید

هر نوع سخنرانی که باشد فرقی ندارد. معمولا کم تر از 5 جمله در ذهن اکثریت مخاطبان ثبت می شوند. که بتوانند آن را دقیقا تکرار کرده و بازنشر دهند. نگاهی به سخنرانی مسئولان و افراد عالی رتبه در کشور خودمان بیندازید؛ نه تمام گفته های آن ها بلکه بخشی از سخنرانی .آن ها به عنوان تیتر یک خبر انتخاب می شود و نهایتا در دنیا سر و صدا راه می اندازد. به این جمله دقت کنید:

حالا افسانه‌ی جعلی مسئله‌ی هسته‌ای و سلاح هسته‌ای را آمریکایی‌ها و پشت‌سرش اروپایی‌ها و بعضی بادمجان‌دورِقاب‌چین‌های دیگر عَلَم کردند که بگویند ایران مایه‌ی تهدید است؛ نه، مایه‌ی تهدید، خود آمریکا است!

این جمله به عنوان نگین سخنرانی های انجام شده در ایران در ارتباط با انرژی هسته ای انتخاب شده است. شما هم باید نگین سخنرانی. خود را انتخاب کنید؛ طوری که در میان سایر بخش ها بدرخشد و در ذهن دیگران نقش ببندد.

 

مبدا و مقصد مشخص باشد

همیشه سخنان سخنرانان بحث برانگیز می شود. هنوز هم آشفتگی کلام سخنرانی که به یکی از دانشگاه های تهران دعوت شده بود را فراموش نمی کنم. آشفته بازاری بود که نگو و نپرس! از تغییر و تحولات دولتمردان در دوره قاجار تا حقوق بشر و ظرفیت. های ملی تمام کشور های جهان با هم در این سخنرانی آمیخته شده.بود؛ طوری که ما فراموش کرده بودیم از کجا آمده ایم و قرار است با این بحث به کجا برسیم!

در یک سخنرانی توجه به مبدا مطلب و گردش کلام برای رسیدن به. مقصد مهم ترین اصل در فن بیان برای نوشتن متن سخنرانی خوب است.

سخنرانی یا نمایشنامه؟

بد نیست در شیوه نگارش متن سخنرانی تجدید نظر کنیم. شیوه بزرگان در فن بیان از قدیم الایام هم به این شکل بوده است. گاهی بخش هایی از متن را باید حذف کرد و با استفاده از یک نمایش مطلب را به مردم نشان داد. دکتر استفان کاوی، یکی از نویسندگان آمریکایی، در سخنرانی خود همیشه به این شیوه از ارائه توجه داشته است. او در یکی از سخنرانی هایش برای نشان دادن اهمیت خانواده نسبت به اموری غیرضروری در زندگی از یک لیوان آب استفاده کرد. به این شکل که در این لیوان ابتدا مقداری شن و ماسه ریخت و چند عدد سنگ ریز را در دستانش نگه داشت. به آرامی سنگ ها را به نوبت در این لیوان می انداخت. و سپس سعیمی کرد نشان دهد آب از لیون سرازیر می شود. در این نمایش سنگ ریزه ها در حکم اعضا خانواده و ماسه و شن در حکم امور غیرضروری.کاری بودند که جایی برای حضور خانواده و ارتباط آن ها باقی نمی گذارند.

محتوا سبز چیه؟ | فریلنسر کیه؟ | واقعا کسب و کارمون رو آنلاین کنیم! یانه؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 14 =

اشتراک گذاری این محتوا

طرز تهیه نوشتن یک متن سخرانی جادویی

محبوب ترین مطالب