اشتراک گذاری این محتوا

درک فضای سایبری در 2025

درک فضای سایبری در 2025

فضای سایبری پس از گذشت 25 سال از آغاز هزاره جدید چگونه به نظر خواهد رسید؟ تا 2025، بیش از 91 درصد از مردم در کشورهای توسعه یافته و نزدیک به 69 درصد از آنها که در اقتصادهای نوظهور هستند از اینترنت استفاده خواهند کرد. وابستگی به اینترنت تنها یک مفهوم نخواهد بود، بلکه واقعیتی جدید است. بررسی آینده فضای سایبری فراتر از اعداد و ارقام است. ماجرای اصلی در ویژگی فضای سایبر و پیامدها و تاثیراتی است که می‌تواند. بر تصمیمات اقتصادی، آموزشی، مهاجرتی و سیاسی یک کشور داشته باشد. رابطه بین سیاست ملی و فضای سایبر پیچیده و در برخی اوقات غیر مستقیم است. این گزارش انجام شد تا به روشن شدن این روابط کمک کند.درک را افزایش دهد و از تصمیم گیری آگاهانه تر در هر دو بخش خصوصی و عمومی‌حمایت کند.

این مقاله سه نگرش مبتنی بر سناریو در جهان سال 2025 را ارائه می‌کند. سناریوها در مدل اقتصادی بنا شده اند – مدل سایبر 2025 – که بر اساس بیش از 100 شاخص اقتصادی اجتماعی ترسیم شده است. این تحلیل کمّی، ‌بوسیلۀ نظرات محققین برجسته، نهادهای چند جانبه مانند مجمع جهانی اقتصاد و متخصصین دیگر در این زمینه که صرف نظر از این که کدام سناریو به حقیقت خواهد پیوست جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تکمیل شده است.

نیرو و سرعت تغییرات فناورانه در دهه آینده چالش‌ها و فرصت‌هایی برای افراد، سازمان‌های اجتماعی، کسب و کارها و دولت‌ها ارائه خواهد کرد. یکی از چالش‌های اصلی که سیاست گذاران دولتی با آن مواجه می‌شوند این است. که چگونه تغییرات عظیم تکنولوژیک را به تعادل برسانند و همزمان نسل جدید خطرات امنیت سایبری را مدیریت کنند. مجمع جهانی اقتصاد، امنیت سایبر را میان ریسک‌های اصلی خود در 8 سال گذشته شناسایی کرده است. در واقع همان پیشرفت‌های تکنولوژیکی که فرصت‌های رشد اقتصادی را ارائه کرده و عواقب نامطلوب بر آن سایه انداخته است.

 

کلید موفقیت

کلید موفقیت، دو عامل “آمادگی” و “تعادل” است. اهداف این مقاله کمک کردن به سیاست گذاران، تجّار و سازمان‌های اجتماعی است. که بهتر است آماده تغییرات فناورانه پیش رو شوند. از پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره ببرند تا دغدغه‌هایی مانند حکومت و رفاه اجتماعی-اقتصادی را حل و فصل کنند و تمامی‌ذینفعان قادر شوند تا با ملاحظه و تامل، متوجه شوند. که چگونه تصمیمات سیاسی حال حاضر ممکن است پیامدهای آینده را تحت تاثیر قرار دهد. آیندۀ فضای سایبری توسط مردم و تصمیماتی که آن‌ها می‌گیرند شکل داده خواهد شد. اهداف و اعمال دولت‌ها، کسب و کارها و سازمان‌های اجتماعی امروز، پیشرفت فناوری در فردا را شکل خواهد داد. سیاست‌ها، برنامه‌ها و سرمایه گذاری‌های آن‌ها می‌تواند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت سایبر جهانی را حمایت یا تضعیف کند. برای مثال:

1-دولت‌ها می‌توانند تجارت را آزاد یا محدود کنند، سرمایه گذاری خارجی را مجاز یا ممنوع کنند، سهامداران را به مباحث سیاست راه دهند یا ندهند، مشارکت چند سرمایه گذاری را بسط دهند یا کاهش دهند، استانداردهای بین المللی را حمایت کنند و توسعه دهند یا استانداردهای خاص ملی بسازند.

2-کسب و کارها می‌توانند برای ایجاد فناوری‌های تحول زا یا تنها استفاده از فناوری بعنوان وسیله ای برای کاهش هزینه‌ها. در بخش پژوهش و توسعه سرمایه گذاری کنند. آن‌ها می‌توانند فعالانه از توسعه فناوری به منظور افزایش بهره وری حمایت کنند، یا می‌توانند در برابر تغییر فناورانه مقاومت کنند.

 

3-سازمان‌های اجتماعی می‌توانند نیروهای کار را برای پاسخگویی به نیازهای در حال تحول بازار کار آماده کنند. یا می‌توانند بر روی سیستم‌های آموزشی و تحصیلی از رده خارج، پافشاری کنند. آن‌ها می‌توانند بر آموزش سواد و مهارت‌های دیجیتال برای همه تاکید کنند یا شکاف سواد را بپذیرند.

مقاله “درک فضای سایبری در 2025” به پایان رسید.

مقاله های دیگر ما | محصولات کاملا رایگان برای شما

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
محبوب ترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =