اشتراک گذاری این محتوا

محتوا سبز چیه؟

محتوا همیشه سبز چیه؟

محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content که گاهی هم از آن به شکلِ خلاصه‌ی محتوای سبز نام برده می‌شود، یکی از اصطلاحات رایج و شناخته‌شده در دنیای تولید محتوا است.

همان‌طور که از مفهوم صفت همیشه سبز می‌توانید حدس بزنید، این اصطلاح در مورد محتواهایی به کار می‌رود که به سرعت قدیمی نمی‌شوند و برای مدت طولانی، معنا و مفهوم و کاربرد خود را حفظ می‌کنند.

این درس را به بررسی ویژگی‌های محتوای همیشه سبز و نیز بررسی جایگاه آن در فعالیت‌های تولید محتوا اختصاص داده‌ایم.

 

مثال برای محتوای همیشه سبز

برای درک بهتر تعریف محتوای همیشه سبز، به چهار متن زیر توجه کنید:

 

متن اول
اختراع چاپ، دنیای رسانه را متحول کرد. چون نخستین ابزاری بود که امکان ارتباط یک نفر با چندهزار و حتی چندصدهزار نفر را فراهم می‌کرد.
به همین علت، هنوز گاهی در مرور تاریخ رسانه، از اصطلاح انقلاب گوتنبرگ برای اشاره به ظهور تکنولوژی چاپ استفاده می‌کنند.
متن دوم
یکی از رفتارهای رایج در میان مردم ما، ریسک‌گریزی در قالب همراه شدن با نوسانات قیمت است.
افزایش قیمت هر یک از کالاها، از جمله خودرو و سکه‌ی طلا، مردم را تشویق می‌کند تا مقدار بیشتری از این کالاها را خریداری کنند و افزایش تقاضا، خود به افزایش قیمت منجر می‌شود و این حلقه بدین شیوه، شدت می‌گیرد.
متن سوم
طی هفته‌ی اخیر،‌ قیمت خودرو، بیست درصد افزایش پیدا کرد.
برخی کارشناسان می‌گویند این افزایش قیمت، موقتی بوده و پس از مدتی، قیمت‌ها به سطح پیشین خود در ماه گذشته، بازخواهند گشت.
متن چهارم
قیمت سهام شرکتِ X، الان Y تومان است.

 

متن اول، تاریخ انقضا ندارد. اگر آن را پنج سال و حتی شاید پنجاه سال دیگر هم بخوانید;هم‌چنان قابل درک است و ارزش خود رو حفظ کرده است.

متن دوم، به اندازه‌ی متن اول، ماندگار نیست؛ اما به‌شکلی هم نیست که طی چند هفته و چند ماه، ارزش و معنای خود را از دست بدهد. ماجرای گران شدن‌ها و افزایش تقاضا و صف ایستادن برای خرید، دغدغه‌‌ی چند سال اخیر ماست و شاید چند سال دیگر; موضوعیت چندانی نداشته باشد; پس شاید برای چند ماه (شاید هم یک یا دو سال)، متنی ارزشمند و جالب‌توجه باشد.

متن سوم، چند هفته‌ی دیگر کهنه می‌شود و برای مخاطب، جذابیتی نخواهد داشت (مگر معدود کسانی که سال‌ها بعد، از لا‌به‌لای آرشیو اخبار، بخواهند دغدغه‌های امروز ما مردم ایران را بجویند و بیابند).

متن چهارم هم، در همین فاصله که از خواندن آن چند جمله گذشت; قدیمی شده و قیمت سهام شرکت مد نظر، احتمالاً در حال حاضر، چیز دیگری است.

محتوای همیشه سبز (Evergreen) یک ویژگی‌ِ سیاه و سفید نیست و نمی‌توانید بگویید این محتوا، سبز است و آن محتوا سبز نیست.

می‌توان طیفی را در نظر گرفت که یک انتهای آن، محتوای سبز باشد و انتهای دیگر، محتوای زودگذر و لحظه‌ای.

اغلب محتواهایی که ما با آن‌ها سر و کار داریم،‌ جایی روی این طیف قرار می‌گیرند.

 

قلب سایت چیه؟ | خلاقیتت رو افزایش بده!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
محبوب ترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهار =